Intolerancia na pšenicu

Ak výsledky testu preukázali pozitívne reakcie na pšenicu (intolerancia na pšenicu), je potrebné znížiť spotrebu pšenice v potrave, resp. vylúčiť ju absolútne.?

Nie je to len chlieb, sušienky a raňajkové cereálie, ktoré obsahujú pšenicu; pšenicu je možné nájsť v mnohých ďalších výrobkoch – dokonca aj v niektorých bylinných a korenených výrobkoch. Niektoré príklady potravín, ktoré obsahujú pšenicu:

  • Hamburgery
  • Čipsy
  • Salámy
  • Párky
  • Škótske vajcia
  • Mäso alebo ryby obalené v strúhanke
  • Hovädzie
  • Paštéty a nátierky
  • Pizze
  • Omáčky z polotovarov
  • Šalátové dressingy
  • Šunka
  • Prášok do pečiva
  • Konzervované potraviny, vrátane fazule
  • Špagety a polievky
  • Zmrzlina
  • Práškové nápoje
  • Čokoládové tyčinky
  • Sladké drievko
  • Väčšina pudingov
  • Pivo
  • Väčšina druhov alkoholu

Spracované polotovary, čipsy a rýchle občerstvenie obvykle obsahujú pšenicu, takže je potrebné prečítať si zloženie etikety na všetkých výrobkoch, ešte predtým než si ich vložíme do nákupného košíka.

 

Intolerancia na pšenicu

Alternatívy k pšenici

Hoci je pšenica dôležitým zdrojom živín, existujú mnohé alternatívne potravinárske výrobky, ktoré takisto poskytujú rovnocenné vitamíny a minerálne látky. I keď to môže byť náročné, skúste použiť tieto alternatívy, aby ste si dokázali pripraviť chutnú, pestrú a zdravú stravu.

Chlieb

Chlieb bez obsahu pšenice je teraz pomerne dostupný a bežne nájdeme chleby vyrobené z ryže, ražnej múky alebo zmesi zemiakov a obilia. Tieto druhy chleba obsahujú základné vitamíny B, železo a kyselinu listovú, ktoré sa nachádzajú v chlebe. Vyberte si 100% ražný chlieb, perník alebo kukuričný chlieb, prípadne si dajte namiesto chleba ryžu alebo ovsené koláče.

Cestoviny

Vyberajte si cestoviny vyrábané z ryže, Quinoa, kukurice alebo pohánky, ktoré obsahujú B vitamíny. Rezance sú taktiež k dispozícii aj v pohánkovej alebo ryžovej verzii.

Sušienky

Existujú viaceré varianty sušienok vyrobených z kukurice a ovsa, pričom môžu byť buď sladké alebo slané a pikantné.

Cereálie

V dnešnej dobe je k dispozícii pomerne široký výber obilnín, ktoré neobsahujú pšenicu, ako je napr. müsli bez pšenice, ovsená kaša, pusinky z prosa, hnedej ryže, pohánkovej múky, drvené ovsené kúsky a Quinoa vločky. To všetko poskytuje pomerne dobrý zdroj vitamínov B a železa.

Na pečenie

Vyberte si šošovicovú múku, sódu bikarbónu, tatarskú omáčku, tapioku (škrobová múčka z manioku), želatínu alebo dezerty založené na zeleninovej báze, čisté korenie, kukuričnú múku, ryžu...

Ostatné

Široký výber výrobkov bez obsahu pšenice možno nájsť v predajniach zdravej výživy, supermarketoch ale aj na internete.

Upozorňujeme, že označenie ‘bezlepkové’ neznamená nutne bez obsahu pšenice – pozrite sa vždy na etiketu.

Vaše otázky na pšenicu

Prečítajte si naše odpovede na tieto otázky. Možno v nich nájdete odpovede, ktoré aj Vás zaujímajú.

Ak mám v teste pozitívnu reakciu na pšenicu, znamená to, že mám celiakiu?
Celiakia je intolerancia na lepok (glutén), ktorý sa nachádza v pšenici, raži a jačmeni. Postihuje približne 1 z tisíc osôb a ide o dlhodobý zápal tráviaceho traktu. V našom teste je lepok izolovaný od zrnovín, na ktorého vylúčenie z nich bol použitý alkohol.

Extrakt pšenice neobsahuje lepok, ale obsahuje aj iné proteíny nájdené v pšenici (boli extrahované vodou). Preto pozitívne výsledky na pšenicu neznamenajú zákonite celiakiu.