Hydratácia a energia počas leta

Hydratácia a energia počas leta

Letné mesiace sú často znamením výletov, dovoleniek, času stráveného pri vode, grilovania alebo koncertov. Počas pobytu vonku je dôležitým aspektom hydratácia a dostatok energie. Keď sme dehydratovaní, naše telo nemá dostatok tekutín a elektrolytov, aby správne fungovalo a vytváralo energiu. Elektrolyty sú minerály v našom tele, ako je sodík, draslík a vápnik, ktoré sa podieľajú na fungovaní organizmu. 

 Pitie dostatočného množstva vody každý deň je zásadné z mnohých dôvodov:

  • regulácia telesnej teploty,
  • udržiavanie premazania kĺbov,
  • predchádzanie infekciám,
  • dodávanie živín bunkám a 
  • udržiavanie správneho fungovania orgánov.

Bunky nedokážu zachytiť veľké množstvo vody naraz, a preto sa odporúča popíjať vodu po troškách každých 15 minút, aby bol organizmus permanentne hydratovaný, bunky si dokážu zachytiť dostatok vody, lepšie fungujú a nie sú v strese.

Správna hydratácia pre lepší spánok a náladu

Správna hydratácia tiež zlepšuje kvalitu spánku a náladu. Naše obličky a pečeň zbavujú toxínov a sú závislé práve od dostatku vody. Nakoľko vodu neustále strácame počas dňa prostredníctvom dychu, potu, moču a stolice, aj mierna dehydratácia môže vyčerpať a významne ovplyvniť mnoho každodenných funkcií nášho organizmu.

Odborníci odporúčajú vypiť 8 - 11 šálok vody denne, ale je dôležité sa riadiť svojím pocitom a počúvať svoje vlastné telo. Zhruba 20 % nášho denného príjmu vody pochádza z tuhej stravy, ovocia a zeleniny.

Stále je dôležité mať na pamäti piť veľa vody, najmä v letnom období. Avšak pokiaľ vypijete šálok alebo veľa vody naraz, je veľmi pravdepodobné, že to čo ste vypili, aj zo svojho organizmu v priebehu pár minút odstránite. Bunky nedokážu zachytiť veľké množstvo vody naraz, a preto sa odporúča popíjať vodu po troškách každých 15 minút, aby bol organizmus permanentne hydratovaný, bunky si dokážu zachytiť dostatok vody, lepšie fungujú a nie sú v strese. Dehydratácia sa môže často mýliť s hladom, a tak pri pokuse o uspokojenie potreby môžeme pribrať.

Ako rozpoznať dehydratáciu?

Príznaky sa líšia podľa vekovej skupiny. Deti nemusia byť schopné rozpoznať či sú smädné, preto je dôležité dbať na ich častý príjem tekutín a dávať pozor na príznaky dehydratácie:

  • podráždenosť
  • žiadne slzy pri plači
  • suchá plienka
  • sucho v ústach
  • zapadnuté líca

U dospelých jedincov sa vyskytujú nasledovné príznaky dehydratácie:

  • únava
  • zmätenosť
  • extrémny smäd
  • menej časté močenie

Farba moču odhalí dehydratáciu

Starší dospelí nemusia pociťovať smäd, ale môžu byť dehydratovaní. Preto je jedným z najlepších spôsobov, ako zistiť či ste dehydratovaný, práve farba moču. Ak je váš moč tmavo žltý alebo jantárovo sfarbený, môžete byť dehydratovaný. Správna farba moču je svetlo žltá alebo bezfarebná.

Hydratácia a správny pitný režim

Medzi pitný režim sa radí čistá voda a bylinkové čaje, preto sa počas leta radšej vyhnite sladkým malinovkám a rôznym nápojom, ktoré nespadajú do pitného režimu. Najlepšie je vyhnúť sa nápojom sladených cukrom. To, že sme dehydratovaní je častokrát v dôsledku nadmernej konzumácie sladených nápojov, ako sú rôzne sódy, ovocné džúsy, energetické nápoje a vitamínové vody.

ako zostat hydratovany pocas leta - potraviny

Ako zostať hydratovaný počas horúcich letných dní?

Existuje niekoľko tipov, ako ostať hydratovaný počas leta.

  1. Konzumujte dostatok ovocia a zeleniny, ktoré sú bohaté na vodu, ako je melón, jahody, grapefruit, uhorka, hlávkový šalát, cuketa a paradajky.
  2. Vyskúšajte ľadový čaj. Na výber je z rôznych druhov čajov – biely, čierny, zelený, oolong a bylinkový.
  3. Vyskúšajte studené polievky, najlepšie sú na báze vývaru. Obľúbenou studenou polievkou je gazpacho, kde sú hlavnými ingredienciami paradajky, paprika, uhorky, cesnak a cibuľa.
  4. Kokosová voda je osviežujúca, má menej kalórií a pridaných cukrov. Je tiež dobrým zdrojom draslíka.
  5. Cez deň majte pri sebe fľašu vody.
  6. Pite vodu pred, počas a po tréningu.
  7. Ak pociťujete hlad, napite sa vody. Smäd je často zamieňaný s hladom.

Málo energie?

Správna hydratácia je úzko prepojená aj s dostatkom energie, ktorá nám častokrát chýba práve počas leta. Všetky životné prejavy ľudského organizmu majú chemický základ, t. j. premenu látok a energie. Ľudský organizmus získava energiu v podobe zložitých chemických zlúčenín, ktoré sa v tele premieňajú. Premena látok, čiže metabolizmus je nerozlučne spätá s premenou energie a dostatkom vody. Rast, svalová činnosť, prejavy dráždivosti, bioelektrické deje, vylučovanie, každá funkcia, každý fyziologický jav závisí priamo od premeny látok.

Energia v bunkách organizmu sa produkuje prostredníctvom semi-autonómnych organel, ktoré sa volajú mitochondrie a prebieha v nich Krebsov cyklus. Mitochondrie nájdeme v každom type buniek. Jedná sa o zložitý systém, ktorý je sebestačný a nie je závislý od ostatných organel.

Existujú tri skupiny chemických látok v potravinách, ktoré sú zdrojom energie: 

  • sacharidy (cukry) 
  • tuky (ide o najkoncentrovanejší zdroj energie pre naše telo)
  • bielkoviny 

Pokiaľ mitochondrie nedostatočne fungujú v dôsledku zlej hydratácie, máme zlú výživu, málo pohybu, viac sedavého pohybu, prejavuje sa to tým, že mitochondrie pracujú pomalšie. Niektoré látky sa hromadia v organizme do zásoby. Odtiaľ sa môžu v prípade potreby uvoľniť a použiť na predchádzajúce ciele. Úroveň metabolizmu v živom organizme sa neustále mení v závislosti od podmienok vonkajšieho a vnútorného prostredia, od stavu a potrieb organizmu. Ak je človek v kľude, metabolizmus sa znižuje, pri činnosti sa naopak zvyšuje.

Zároveň tvorba energie je zložitý proces, ktorý vyžaduje okrem hlavných zdrojov dôležité kofaktory: napr. koenzým Q10, L-karnitín, vitamíny (najmä skupiny B). Karnitín prenáša mastné kyseliny do mitochondrie, kde ich pomocou koenzýmu Q10 premieňa na životodarnú energiu pre bunky.

Hydratujte hneď po prebudení

Pokiaľ chceme mať počas dňa dostatok energie, najlepšie je, keď sa napijeme hneď po prebudení, pretože naše telo je po spánku čiastočne dehydratované, a to bráni správnemu fungovaniu biochemických procesov. Ideálne je „naštartovať“ organizmus nápojom so širokým spektrom živín, avšak kľúčový je obsah vitamínov skupiny B.

Pri ich nedostatku viazne tvorba energie, ako aj stav psychiky, čo vedie k únave. Najmä v období zvýšenej fyzickej alebo psychickej záťaže vitamíny B dokážu zvýšiť hladinu energie a prispieť k správnej funkcii nervového systému tým, že potláčajú úzkosť, depresiu, podráždenosť a nervozitu. Ideálne je, ak sú v kombinácii s vitamínom C a E, horčíkom a draslíkom.

Podpora energie esenciálnymi olejmi

Prísun energie vieme podporiť aj prostredníctvom esenciálnych olejov, ktoré nám pomáhajú cítiť sa sviežo a plný energie. Medzi takéto oleje radíme citrusy (najmä Lemon, Grapefruit, Lime a Wild Orange) a mätové oleje (Peppermint a Spearmint).

doterra mito2max

Esenciálne oleje môžete inhalovať priamo z fľaštičky, prostredníctvom difúzora alebo si kvapnite 1 – 2 kvapky do dlaní a predýchajte sa.

Ďalšou možnosťou je komplex Mito2Max, ktorý neobsahuje kofeín ani iné škodlivé stimulanty, ale zvyšuje fyzickú a duševnú výdrž vďaka vysokej hladine acetyl- L-karnitín, Cordyceps, koreňového extraktu z amerického ženšenu, extraktu z listov ginka, koreňového extraktu z ašvagandy, kyseliny alfa-lipoová, koenzýmu Q10 a dihydrátu kvercetínu. Prírodný Mito2Max zároveň podporuje zdravú produkciu bunkovej energie a prirodzene zlepšuje výdrž organizmu bez vedľajších účinkov. Slúži ako dlhodobá alternatíva pre zvýšenie energie a vitality.

Ako načerpať energiu počas leta?

  • pohyb, aspoň 20 minútovú prechádzku na čerstvom vzduchu,
  • pitný režim (je dôležité udržiavať vo vašom systéme vodu, aj keď sa počasie ochladzuje a máte pocit, že toho toľko nepotrebujete),
  • strečing a dýchacie techniky,
  • krátky spánok (popoludní si ľahnite asi na 10–20 minút).

Ako načerpávate energiu počas horúceho leta vy? Prispôsobujete stravu tak, aby ste boli dostatočne hydratovaní? Neváhajte sa s nami podeliť!

Ak máte otázky alebo radi by ste sa pripojili k tvorbe nášho obsahu na blogu, kontaktujte nás e-mailom na Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript..